//-->

آيت الله مصباح: عمده فسادهاي بزرگ عالم منشأ روحي دارد

علامه مصباح یزدی,مصباح,امام,امام خمینی,موسسه امام خمینی,مرکز آموزش اندیشه های بنیادین,مآب,الهی راد,mesbah,emem,world,life,دنیا,دنیا طلبی,دین,اسلام,islam,web,human,وب,عالم,نفس,هوس,روح,

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينکه هر فسادي که در عالم شکل مي‌گيرد، ناشي از بيماري‌هاي روحي است، تصريح کرد: شما مي‌بينيد که شخصي با يک امضا، هزاران نفر از مردان، زنان و کودکان هم نوع، هم دين و هم قوم خودش در کشور يمن را به کشتن مي‌دهد، اين قطعا بيماري جسمي نيست بلکه حس قدرت‌طلبي، سلطه‌گري و راضي کردن اربابان سلطه‌گر است که از بيماري روحي نشأت مي‌گيرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مرکز آثار آيت الله مصباح، ايشان در دیدار با شرکت‌کنندگان هشتمين كنگره بين المللي مركز پزشكي اماميه، که در تاريخ 15 مرداد 94 در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد، با اشاره به حضور اطباي شيعه سراسر دنيا در اين کنگره خاطر نشان کرد: اين تجمع برآمده از ترکيب دو عامل است، يکي طبابت و پزشکي، و ديگري تشيع که اولي بيشتر جنبه مادي دارد و دومي بيشتر جنبه معنوي و روحاني و قلبي دارد.

وي افزود: طبيعتا نتايجي که از اين اجتماع گرفته مي‌شود، مي‌تواند بخشي از آن مربوط به حرفه و تخصص‌هاي طبي شما باشد و بخشي ثمرات روحي و معنوي که از اين ارتباط انتظار مي‌رود.

آيت الله مصباح جايگاه خاص طبابت و پزشکي در زندگي اجتماعي را مورد توجه قرار داد و يادآور شد: عمده مردم، بر اساس فطرت خدادادي، براي پزشک احترام خاصي قائل هستند، زيرا سلامت جسمي جامعه مرهون تلاش‌هاي اين قشر مي‌باشد.

ايشان با بيان اينکه عامل شکل‌گيري اين اجتماع، معنوي، اشتراک در دين و آيين و روش زندگي است، اظهار داشت: نتايجي که مي‌توان از اين اجتماع گرفت، ابتدا مسئوليت اجتماعي شغل و حرفه است، و تبادل اطلاعات و تجربيات که در همه دنيا مرسوم است و مقالات علمي و پزشکي که دائما در اختيار همه اطبای عالم قرار مي‌گيرد، ولي اين اجتماع صرفاً يک اجتماع شغلي و صنفي نيست، بلکه عامل اين اجتماع، عامل معنوي و اشتراک در دين و آيين و روش زندگي است.

وي اضافه کرد: بر اساس اين عقيده مشترک، توجه به اين نکته ضروري است که يک بخش از وجود ما نياز به طبابت و پزشکي دارد که آن بخش جسماني ماست، و بخش ديگر که نياز به طب و مراقبت دارد، روح و روان ماست که از آن به طب روحاني تعبير مي‌شود.

علامه مصباح با اشاره به اينکه در طول سال‌ها پزشکان تلاش کردند تا بيماري‌ها را بشناسند و راه‌هاي درمان و معالجه آن را پيدا کنند، تأکيد کرد: حال سؤال اين است که آيا انسان‌ها تا به حال براي علاج بيماري‌هاي روحي و معنوي تلاش کرده‌اند؟ آيا روح نيز مي‌تواند بيماري داشته باشد؟ درمان آن چگونه است؟

ايشان يادآور شد: اين اجتماع فرصتي است برای اینکه شما اطبا، با وجه اشتراکتان که همان دين اسلام و تشيع است، به اين سؤالات پاسخ دهيد.

وي ضمن بيان اينکه نياز ما به طب معنوي بيش از طب جسماني است، خاطر نشان کرد: جسم، مشترک ميان ما و حيوانات است، اما بخشي از وجود ما که موجب برتري و ارتقای انسان مي‌باشد، روح انسان است که مانند جسم بيمار مي‌شود و بايد براي علاج آن تلاش کرد.

استاد اخلاق حوزه علميه اضافه کرد: جهت ديگر برتري روح به اين بر مي‌گردد که استفاده از اين بدن در حدود چند دهه است و طب حداکثر صد سال زندگي جسماني را پوشش مي‌دهد و اما روح تا ابد باقي و عمر آن نامتناهي است، و به اندازه‌اي که نامتناهي بر صدسال برتري دارد، اهميت طب روحي نسبت به طب جسماني بيشتر است.

ايشان افزود: اهميت ديگر طب روحاني بر طب جسماني اين است که طب جسماني امراضي را درمان مي‌کند که براي خود شخص است و تعداد کمي از آنها مسري است، اما بيماري‌هاي روحي عمدتا فراگير است و يک بيماري روحي مي‌تواند ميليون‌ها انسان را آلوده کند.

وي يادآور شد: با توجه به اين نکته‌ها، بايد به اين فکر بيافتيم که براي طبابت روح چه کرده‌ايم؟ این مسئله باید انگيزه‌اي شود تا بيشتر به سلامت روح بيانديشيم و اگر روح مريض است ببینیم چگونه بايد معالجه شود.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينکه هر فسادي که در عالم شکل مي‌گيرد، ناشي از بيماري‌هاي روحي است، تصريح کرد: شما مي‌بينيد که شخصي با يک امضا، هزاران نفر از مردان، زنان و کودکان هم نوع، هم دين و هم قوم خودش در کشور يمن را به کشتن مي‌دهد، اين قطعا بيماري جسمي نيست، بلکه حس قدرت‌طلبي، سلطه‌گري و راضي کردن اربابان سلطه‌گر است که از بيماري روحي نشأت مي‌گيرد.

ايشان با اشاره به اينکه علل شکل‌گيري اکثر جنگ‌ها، مرض روحي تعداد معدودي از انسان‌هاست، اظهار داشت: اگر انسان دچار سرطان شود، نهايتا عمر او کم مي‌شود، اما مريض روحي يک ظالم و ستمگر، جان ميليون‌ها انسان را مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بايد علاوه بر شناخت و علاج بيماري‌هاي جسمي، روح و بيماري‌هاي روحي مورد توجه قرار گيرد، در جهت علاج اين امراض تلاش شود و آموزش‌هاي لازم براي رهايي از مشکلات روحي داده شود.

آيت الله مصباح تأکيد کرد: در حال حاضر علماي دين شناس باتقوا، طبیبان امراض روحي هستند، ما بايد به آن‌ها مراجعه کنيم، از آن‌ها درس بگيريم و روح خود را معالجه کنيم.

ايشان همکاري در جهت فعاليت‌هاي اجتماعي و کمک‌هاي مادي و معنوي به نيازمندان را ثمره اين اجتماعات برشمرد و افزود: از اين ظرفيتي که ايجاد شده مي‌توان در جهت حل مسائل جهان، بهبود وضع جوامع اسلامي، ايجاد حلقه ارتباطي بين اطبای اسلامي و تبليغ اسلام در قالب کمک‌هاي طبي بهره برد.